... ærligt håndværk med kant

Googlejuice

Bliv set med Googlejuice

Din Journalist kan hjælpe dig med at fylde alle tænkelige søgeord på din hjemmeside i en læseværdig og vedkommende form. Det er et langt og sejt SEO-træk, men det lønner sig i det lange løb.

De fleste virksomheder er i større eller mindre grad afhængige af, hvordan søgemaskinen Google indekserer virksomhedens hjemmeside. Rangerer den højt eller lavt, når der søges på nøgleord?

Forskellen på at ende som nummer fire eller sytten blandt søgeresultaterne er forskellen på at have sin butik i et afsides kælderlokale eller midt på byens hovedstrøg.

Det kan være lidt af en opgave at finde alle de søgeord, der bruges i jagten på en given virksomhedstype. Det kan være en endnu større opgave at få alle de søgeord proppet ind i en enkelt præsentationstekst, hvis denne tekst også skal være læseværdig.

Din Journalist kalder nøgleordene for “Googlejuice” – engelsk slang for Google-brændstof.

Der er tre vigtige ting at have for øje, hvis nyt indhold på siden skal fungere som ”Googlejuice”:

 Googlejuice Din Journalist1: Læseværdighed

Læseværdighed er vigtig, hvis Google skal indeksere hjemmesiden højt. For hvis hjemmesiden eksempelvis har en tekst med 2000 tegn, der gennemsnitligt kun læses i otte til ti sekunder, kan Googles analyser ret hurtigt regne ud, at det er en dårlig tekst. En tekst uden værdi. Det får Google til at rangere siden lavt – uanset hvor mange nøgleord, der måtte være i teksten.

 2: Undgå gentagelser (double content)

Det kan være fristende at kopiere nogle tekststrenge fra andre steder på nettet. Hvis virksomheden f.eks. handler med nogle mærkevareprodukter, kan det virke let at snuppe nogle produktbeskrivelser fra producentens hjemmeside. Men lad være. Google ser hurtigt, at teksten er snuppet et andet sted fra, og det såkaldte double content får siden til at rangere lavt.

 3: Kvalitet

Giv potentielle kunder kvalitet og merværdi i teksterne. En tømrer kan f.eks. fint have en artikel om vedligeholdelse af vinduesrammer med fif og gode råd. Den slags tekster bliver læst, og samtidig er det en naturlig mulighed for at få en masse fagudtryk og nøgleord ind på hjemmesiden. Derudover er der en god chance for, at læseren, som måske selv vil ordne sine vinduesrammer, ringer, når taget skal skiftes. Fordi det pågældende tømrerfirma er ”top of mind”, når der skal vælges en tømrer til den opgave.

Men kvalitet handler også om at undgå stavefejl og faktuelle fejl. Google er en ret sofistikeret søgemaskine, så for mange stavefejl og faktuelle fejl opdages og kan også bidrage til, at siden rangerer lavt. Hvis du f.eks. skriver, at Himmelbjerget ligger på Fyn, kan Google ret hurtigt se, at alle andre troværdige netkilder med væsentligt flere besøgende skriver, at det ligger i Midtjylland. På samme måde fungerer det, hvis du f.eks. staver stern i sternbrædder med et “æ” – hvis vi nu skal blive i tømrereksemplet.

Værdi for pengene

Din Journalist kan fodre din hjemmeside med ”Googlejuice” til en pris, der giver værdi for pengene. Og når først artiklerne ligger på din side, spiser de som bekendt intet brød; men de kan findes i Googlesøgninger og højne muligheden for, at dine kunder finder dig.

Din Journalist giver gerne et helt uforpligtende tilbud på ”Googlejuice” til din hjemmeside.