... ærligt håndværk med kant

Brand journalism

– eller blot markedsføring med gode historier

Kommunikationsbranchen er fyldt med kostbare udtryk, forslidte fraser og udpinte teorier.

SkrivemaskineJeg vil helst ikke tale tingene ihjel, for det er egentlig ret enkelt: Alle typer virksomheder kan få mere opmærksomhed for relativt få midler, hvis de skruer ned for salgsgassen og op for vedkommende historier.

Sker der ikke noget i din virksomhed? Jo, det tror jeg nu nok, der gør. Der er med garanti en lovgivning, der påvirker dine vækstmuligheder. Der er sikkert en ny kunde, du forventer dig meget af. En spændende opgave, der peger i en ny retning.

Ellers kan du fortælle historier, der interesserer dine kunder. Hvis du handler med dyrefoder, kan det være nye, opsigtsvækkende resultater fra veterinærforskningen, der skal fortælles om. Hvis du producerer alarmsystemer, kan det være kriminalitetsstatistikken, der skal dykkes ned i.

Journalistik giver dig troværdighed

Det er vigtigt, at historierne produceres efter journalistiske grundprincipper. Det vil blandt andet sige, at en vis objektivitet tilstræbes, at kilderne er troværdige og at modparten høres i eventuelt konfliktprægede historier.

Omfang og hyppighed er naturligvis et individuelt valg. Men tre eller fire nyheder om måneden kan give en fin dækning for de fleste mindre og mellemstore virksomheder. Nyhederne kan sættes appetitligt op i et nyhedsbrev og sendes ud til dine kunder, samarbejdspartnere og interessenter.

Du er et medie …

… og vi er ikke ude i clairvoyance. Gamle dages massemedier er afløst af masser af medier – og du kan også være et medie.

Få et newsfeed på din hjemmeside, hvor der jævnligt kommer nye historier fra din virksomhed eller din branche. Link til artiklerne i nyhedsbreve og på din Facebook-side.

Det giver trafik på din hjemmeside, og du kan markere dig med holdninger og indsigt i dit marked. Dine kunder, samarbejds-partnere og interessenter kan se, at der sker noget i din virksomhed. Du kan noget. Du vil noget.